W ramach procesu legislacyjnego w zakresie zmian w “Dyrektywie Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiających dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym” mają zostać wprowadzone zasady, przeciwko którym protestują europejskie organizacje kolejowe. Dołączyły do nich polskie organizacje : RBF, IGTL, ProKolej i ZNPK.
Chodzi przede wszystkim o regulacje dotyczące dopuszczenia krajowego i w szczególności transgranicznego ruchu samochodów ciężarowych o masie do 44 ton oraz możliwości wykorzystania długich i ciężkich zestawów drogowych
w ramach tzw. Europejskiego Systemu Modułowego (EMS). Takie rozwiązania mogą spowodować zaburzenie i tak niekorzystnej dla kolei sytuacji w ramach konkurencji miedzygałęziowej w transporcie. Dążenie do podniesienia udziału transportu szynowego w “modal split” może w ten sposób zostać zahamowane szczególnie w zakresie przewozów intermodalnych.
W wystapieniu podpisanym przez szefów wyżej wymienionych organizacji do Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka możemy przeczytać , że ” Podstawowe ustalenia (wynikajace z analizy tego projektu) to m.in. nieuniknione straty sektora kolejowego i przewozów intermodalnych w przewozach ładunków, szacowane na poziomie nawet 20%; utrudnienia w prowadzeniu operacji intermodalnych i kombinowanych wynikające m.in. z niekompatybilności jednostek i wagonów oraz infrastruktury terminalowej i wyposażenia terminali; a także zwiększone koszty utrzymania infrastruktury drogowej oraz koszty zewnętrzne transportu.” Poza tym, omawiane regulacje jak wynika z opracowań, wbrew intencjom, negatywnie wpłyną na bezpieczeństwo oraz emisyjność transportu.
Tekst stanowiska można przeczytać TUTAJ: IGTL_RBF_ZNPK_PROKOLEJ_do _MI_ws_dyrektywy o wagach i wymiarach
Ze szczegółowymi raportami europejskich organizacji kolejowych na ten temat można sie zapoznać TUTAJ: