Rewolucyjna inicjatywa RBF i IGTL dla finansowania inwestycji kolejowych

Czy istnieje sposób żeby zasypać “dziurę” w finansowaniu inwestycji kolejowych bez  dodatkowego obciążania budżetu państwa i braku innych, unijnych środków?

Rozwiązanie jest proste, szybkie i skuteczne. Wystarczy zmienić strukturę wydatków z wpływów z opłaty paliwowej, obecnie zasilających głównie  fundusze drogowe.  Drogi zbytnio nie ucierpią z tego powodu a  będące w zapaści   inwestycje kolejowe wreszcie mogłyby ruszyć z miejsca likwidując  “dołek”  przetargowy spowodowany brakiem finansowania.

 

W artykule z  dzisiejszej Rzeczpospolitej( 15.05.2023)  możemy przeczytać :

“Obecnie ponad trzy czwarte wpływów z opłaty paliwowej (76,9 proc.) trafia do Krajowego Funduszu Drogowego. Pozostałą część przeznacza się na Fundusz Kolejowy (19,45 proc.) oraz fundusz finansujący przewozy autobusowe (3,65 proc.). W ubiegłym roku opłata paliwowa przyniosła ok. 8,6 mld zł, w tym roku poziom wpływów nie powinien się znacząco różnić.

Według proponowanych przez RBF i IGTL zmian część opłaty paliwowej przeznaczona na kolej miałaby się zdecydowanie zwiększyć – do 48 proc. Zarazem do 48,35 proc. stopniałby wkład do Krajowego Funduszu Drogowego. Udział Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych pozostałby na niezmienionym poziomie. RBF zakłada, że nowe zasady weszłyby w życie w styczniu przyszłego roku.

Przewodniczący zarządu RBF Adrian Furgalski skomentował  ten projekt :

– To rozwiązanie ani skomplikowane, ani zabójcze dla finansów publicznych, nie utrudni także realizacji inwestycji drogowych. (…) A obecna sytuacja jest pod tym względem wyjątkowo trudna: nie udało się uniknąć dołka pomiędzy perspektywami, mimo że wcześniej obiecywali to rządzący. Jest nawet gorzej niż ostatnim razem. Przy ograniczonej liczbie przetargów wykonawcy walczą o zamówienia na granicy opłacalności, żeby utrzymać ciągłość funkcjonowania. Natomiast ryzyko w takich kontraktach jest bardzo wysokie i dotyczy nie tylko generalnych wykonawców, ale także podwykonawców oraz dostawców i producentów materiałów. Przeszło dwa razy więcej pieniędzy z opłaty paliwowej miałoby dać Funduszowi Kolejowemu gwarantowane znacznie większe źródło przychodów, a w konsekwencji możliwość zaciągania zobowiązań.  Pod to, co jest obecnie, nie wyemituje się żadnych obligacji ani nie zaciągnie kredytów, bo brakuje odpowiedniego lewara finansowego. Szacujemy, że dzięki dodatkowym wpływom, które zostaną przekierowane na Fundusz Kolejowy, będzie on mógł zaciągnąć zobowiązania do 20 mld zł .

Treść proponowanego przez RBF i IGTL  projektu zmian ustawowych można przeczytać TUTAJ: Ustawa o FK 2023

Facebook
Twitter
LinkedIn