RBF: Ważna konferencja w przeddzień targów InnoTrans

Już po raz kolejny w przeddzień otwarcia targów InnoTrans w Berlinie, Railway Business Forum, we współpracy z partnerami, zorganizowało polsko–niemiecką konferencję pod patronatem Ministra Infrastruktury i Prezesa UTK. Tematem przewodnim tego wydarzenia były „Problemy interoperacyjności i bezpieczeństwa w transporcie kolejowym w Polsce i w Niemczech“.
W tym roku odbyła się ona w gmachu Staatsbibliothek w Berlinie. Współorganizatorami konferencji były : Kompetenznetz Rail Berlin-Brandenburg GmbH (KNRBB), Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej przy wsparciu ZAB ZukunftsAgentur Brandenburg GmbH/ Cluster Verkehr, Mobilität und Logistik, Berlin Partner für Wirtschaft und Technologie GmbH i Instytutu Kolejnictwa. Jedynym partnerem komercyjnym konferencji był Track Tec, czołowy europejski producent materiałów do budowy nawierzchni kolejowej. Na sali zgromadziła się ponad setka uczestników – przedstawiciele polskich i niemieckich instytucji, firm oraz urzędów Unii Europejskiej.
Spotkanie rozpoczęło się od wystąpień Ambasadora RP, profesora Andrzeja Przyłębskiego oraz Przewodniczącego Zarządu RBF, Adriana Furgalskiego. Następnie głos zabrali przedstawiciele władz z Polski i Niemiec: Sylwester Chruszcz – Zastępca Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury oraz Thomas Kralinski, Szef Kancelarii Premiera Kraju Związkowego Brandenburgii.

 

Następnie szef Europejskiej Agencji Kolejowej Dr Josef Doppelbauer przedstawił prezentację dotyczącą IV Pakietu Kolejowego. Ze strony krajowych władz bezpieczeństwa zabrali głos: dr Andreas Tchomasch – Wiceprezes Federalnego Urzędu Kolejowego (EBA) (prezentacja dotycząca cross-acceptance w procedurze dopuszczenia taboru) i Jan Siudecki – Dyrektor Departamentu Zezwoleń Technicznych i Interoperacyjności UTK.

Ostatnia część konferencji poświęcona została wystąpieniom ekspertów, zarówno z Polski jak i z Niemiec. Dr inż. Marek Pawlik, Zastępca Dyrektora ds. Interoperacyjności Kolei mówił na temat interoperacyjności i intraoperacyjności w kontekście wyzwań migracji. Przedstawiciel TÜV SÜD, Alfred Beer skoncentrował się na wyzwaniach dla ponadgranicznego procesu homologacji pojazdów szynowych a profesor Wiesław Kurdowski z Akademii Górniczo – Hutniczej przedstawił prezentację dotyczącą znaczenia jakości składników interoperacyjności dla bezpieczeństwa, odwołując się do przykładu podkładów kolejowych. Poniżej znajdują się linki umożliwiające pobranie prezentacji w wersji PDF.

1. Dr Josef Doppelbauer (ERA) “Czwarty Pakiet Kolejowy – usuwanie barier dla zwiększenia konkurencyjności sektora kolejowego”

2. Dr Andreas Tchomasch (EBA) “Cross-Acceptance w procedurze dopuszczenia taboru”

3. Jan Siudecki (UTK) “Współpraca polsko – niemiecka w obszarze kolejnictwa”

4. Dr inż. Marek Pawlik (IK) “Interoperacyjność i intraoperacyjność – wyzwania migracji”

5. Alfred Beer (TÜV SÜD” Wyzwania dla ponadgranicznego procesu homologacji pojazdów szynowych”

6. Prof. WIesław Kurdowski (AGH) “Znaczenie jakości składników interoperacyjności dla bezpieczeństwa na przykładzie podkładów kolejowych”.

Na koniec konferencji odbyło się uroczyste podpisanie porozumienia o współpracy pomiędzy Kompetenznetz Rail Berlin-Brandenburg GmbH (KNRBB) oraz Railway Business Forum.
Jak zaznaczył w swoim wystąpieniu prezes zarządu RBF, Adrian Furgalski, omawianie ważnych dla kolejnictwa spraw w kontekście współpracy Polski i Niemiec budzi duże zainteresowanie i z pewnością będzie kontynuowane podczas kolejnej edycji targów w 2018 roku.

 

Kompetenznetz Rail Berlin-Brandenburg GmbH (KNRBB) jest siecią przedsiębiorstw, skupiającą ponad 60 partnerów kooperacyjnych. KNRBB to sieć kompetencyjna, która inicjuje i realizuje projekty w szeroko pojmowanej branży kolejowej. Partnerzy ściśle współpracują na różnych płaszczyznach, m.in. nad projektami z zakresu remontów i modernizacji pojazdów szynowych, nad tematami badawczymi i rozwojowymi, nad tworzeniem nowoczesnej infrastruktury kolejowej, jak również w zakresie podnoszenia kwalifikacji pracowników. KNRBB wspiera partnerów kooperacyjnych przy rozwoju i polepszaniu ich struktur gospodarczych w branży techniki kolejowej i powiązanych z nią sektorów przemysłu.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn