Adrian Furgalski otworzył XII edycję KIP

19 czerwca 2024 w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się XII Kongres Infrastruktury Polskiej organizowany przez Tor-Konferencje. Tematyka KIP 2024 obejmowała  się m.in.  efektywność procesu inwestycyjnego w Polsce w nowej rzeczywistości politycznej, znaczenie, rozbudowa i ochrona infrastruktury krytycznej, zrównoważone budownictwo drogowe, ochrona polskiego rynku budownictwa, infrastruktura kolejowa, kadry inżynierskie i cyfryzacja budownictwa czy efektywne i stabilne finansowanie inwestycji.

 

RBF tradycyjnie objął patronatem wydarzenia  kongresowe a Przewodniczący Zarządu RBF Adrian Furgalski otwierał obrady i czynnie uczestniczył w debatach.

Wśród znakomitych gości pojawił się w części otwierającej obrady Wicepremier i Minister Obrony Narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. Podczas wystąpienia zwrócił uwagę na niezwykle istotne  dla funkcjonowania państwa znaczenie infrastruktury w tym infrastruktury krytycznej i infrastruktury transportu. Infrastruktura  jako gałąź gospodarki i bezpieczeństwa jest dla Rządu  priorytetowa. Zapowiedział przyspieszenie prac nad organizacja i finansowaniem  transportu a w szczególności transportu kolejowego. Zapowiedział  dążenie do zwiększenia udziału inwestorskiego samorządów w inwestycjach infrastrukturalnych.

 

W debacie otwarcia  którą poprowadził  red. Łukasz Malinowski wzięli udział Piotr  Malepszak – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Jorge Calabuig Ferre, Wiceprezes zarządu, Mostostal Warszawa; Filip Czernicki, Prezes zarządu, Centralny Port Komunikacyjny; Adrian Furgalski, Prezes zarządu, Zespół Doradców Gospodarczych TOR; Ryszard Kaptur, Prezes zarządu, Polbud-Pomorze; Piotr Kledzik, Prezes zarządu, PORR; Jacek Krupiński, Dyrektor budownictwa kolejowego, Strabag; Rafał Leszczyński, Prezes zarządu, Grupa KZN Bieżanów i Maciej Olek członek zarządu, Budimex. Mówcy jednogłośnie stwierdzili, że istnieje  wystarczający potencjał wykonawców do realizacji zadań inwestycyjnych i wszyscy są gotowi, jednak wsparcie państwa dla kolejnictwa jest cały czas zbyt słabe zarówno pod względem organizacyjnym jak i finansowym. Mocno skrytykowano tzw. “górki ” i ” dołki” w inwestycjach, niekorzystne relacje  związane z porównaniem funduszu drogowego i kolejowego. Dramatycznie wybrzmiał apel o przywrócenie “normalności” do systemu zamówień, odpowiednich nakładów na kolej i uporządkowania  działań planistycznych w inwestycjach.

 

Dalsze debaty w części otwierającej i sesjach równoległych  były poświęcone m.in. znaczeniu, rozbudowie i ochronie infrastruktury krytycznej, ekologii, ochronie rynku i certyfikacji, sztucznej inteligencji i cyfryzacji w budownictwie.

Facebook
Twitter
LinkedIn