8 maja 2023 PKP PLK S.A. zorganizowała konferencję „Kolej – Transport Przyszłości”, podczas której omawiano aktualne osiągniecia, a także zamierzenia zarządcy infrastruktury na przyszłość. Dyskutowano o zagadnieniach likwidacji kolejowego wykluczenia społecznego, eliminowaniu „wąskich gardeł” na sieci czy skupieniu wysiłków na głównych inwestycjach w ramach sieci TEN-T oraz liniach regionalnych i aglomeracyjnych. Mówiono także o modelu współpracy PKP PLK – CPK. W wystąpieniu początkowym a następnie w panelu dyskusyjnym odniósł się do tego ostatniego wątku sekretarz stanu Andrzej Bittel zapewniając, że zarządca głównej infrastruktury kolejowej w Polsce dziś i w przyszłości będzie jeden – PKP PLK.
W panelu „Krajowy Program Kolejowy i Centralny Port Komunikacyjny – obszary współpracy” jednym z prelegentów był Przewodniczący Zarządu RBF Adrian Furgalski. Wskazując także na konieczność utrzymania jednego zarządcy infrastruktury wymienił część pól współpracy takich jak m.in. procesy utrzymaniowe na KDP, układanie rozkładów jazdy czy zagospodarowanie uwolnionej przez tzw. szprychy kolejowe przepustowości na liniach konwencjonalnych. Zwrócił jednak uwagę na brak zapewnienia na chwilę obecną finansowania budowy nawet pierwszego odcinka pomiędzy Warszawa a Łodzią czy na konieczność podjęcia dialogu z rynkiem tak, aby budowa szybkich linii kolejowych stała się dla działających w Polsce wykonawców poligonem tworzącym kompetencje umożliwiające później ekspansję choćby podczas programu odbudowy Ukrainy.