W trudnych czasach epidemii nie mozna spowolnic prac nad projektami z zakresu modernizacji sieci kolejowej w koncówce obecnej i w nowej perspektywie finansowej UE. Organizacje kolejowe : Railway Business Forum, IGTL i Fundacja ProKolej monitorują na bieżąco stan realizacji inwestycji i wyprzedzająco starja się mysleć o nowych zadaniach takich jak rozbudowa sieci kolejowej związana z planami budowy CPK. Tak duże przedsięwzięcia wymagaja wielostronnej współpracy zwłaszcza, że chodzi o wykorzystanie potencjału wyrobów produkowanych w naszym kraju przez firmy zrzeszone w naszych organizacjach.
Drugim problemem podmoszonym przez RBF i IGTL jest uzyskanie precyzyjnych informacji i deklaracji o przygotowywaniu przez Zamawiającego nowych projektów inwestycyjnych. Chodzi o to aby nie powstała sytuacja znana z lat 2016/2017, czyli kumulacji zamówień a ślad za tym niekontrolowanego wzrostu cen i zupełnego rozregulowania rynku. W wystapieniu organizacje proszą ministerstwo infrastruktury o dopowiedzi na pytania związane z tym problemem, m.in : Jakie projekty są zaplanowane? Kiedy rozpocznie się kontraktowanie? W jakim systemie będą prowadzone projekty (Buduj/Projektuj i Buduj)? Jakie są przewidywania odnośnie wymaganych gwarancji oraz okresów utrzymaniowych będących z zakresach przetargów? W pismie skierowanym do podsekretarza stanu Andrzeja Bittela postuluje sie , aby szczegółowo przedstawione zostały ” prognozy całkowitej długości modernizowanych linii w poszczególnych latach, w tym wyposażenia w systemy ETCS. Konieczne jest przynajmniej szacunkowe określenie typów projektów, ich rozmieszczenia na sieci, czy planowanych parametrów, co determinuje np. kategorie obiektów, urządzeń itd. Ponadto postuluje się aby zapotrzebowanie na materiały i urządzenia w rozbiciu na lata i asortymenty powinno być oficjalnym dokumentem opublikowanym (m.in. na stronie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.).
TREŚĆ OBU WYSTĄPIEŃ MOZNA ZNALEŻĆ TUTAJ: