W dniu 13 stycznia 2020 r. w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie przedstawicieli MI ( przew. Tomasz Rurka) UTK (Piotr Combik) , RBF (Piotr Faryna, Adrian Furgalski), IGTL (Maciej Gładyga) i ZNPK (Wojciech Jurkiewicz) w sprawie projektów zmian do Ustawy o transporcie kolejowym dotyczących centralnego ośrodka egzaminowania maszynistów oraz centralnego rejestru maszynistów .
Podczas spotkania wyjaśniono szereg wątpliwości zgłaszanych przez organizacje społeczne co do zmian w Ustawie. W szczególności projektodawcy donieśli się do :
- pytania w sprawie kosztów związanych wdrażanymi zmianami. Chodziło tu głównie o delegowanie egzaminatorów do komisji prowadzonych przez UTK oraz kosztów generowanych przez dodatkowe obowiązki związane z przekazywaniem przez przewoźników danych do rejestru.
Uzyskano wyjaśnienie, że :
– odnośnie rejestru maszynistów sam system będzie tak skonstruowany ( narzędzia informatyczne) aby w minimalnym stopniu obciążał przewoźnika. System będzie zamówiony i zakupiony przez UTK podobnie jak cała operacja testowania i wdrożenia. Licencje, dostęp i wykorzystanie systemu będzie dla użytkowników bezpłatne.
– odnośnie delegowania egzaminatorów do przeprowadzanych przez UTK egzaminów centralnych w przypadku delegowania egzaminatorów z ośrodków szkolenia lub pracowników przewoźnika będzie to proces komercyjny tzn. UTK pokryje koszty ich delegacji i zatrudnienia ze swoich środków.
– docelowo do systemu włączone zostaną również świadectwa maszynisty i medycyna pracy – jako usprawnienie dla pracodawców
UTK i MI zobowiązały się do uzupełnienia uzasadnienia projektu Ustawy odnośnie kwestii finansowych.
- pytania o terminy związane z wejściem w życie nowych przepisów oraz konsultacjami proponowanych rozwiązań
Uzyskano wyjaśnienie , iż docelowy termin wejścia w życie zmian ( co do egzaminowania i rejestru) to rok 2023. W ramach procesu wdrażania jeszcze w roku 2020 ( III kwartał) można spodziewać się uchwalenia zmian do Ustawy. W ciągu kolejnych 2 lat Urząd Transportu kolejowego będzie prowadził szczegółowe testy przygotowywanych rozwiązań informatycznych . Odnośnie rejestru maszynistów będą przewidziani narzędzia zarówno dla małych jak i średnich i dużych podmiotów – od aplikacji do instalacji w telefonach komórkowych aż do specjalnych platform wymieniających dane. Zapewniono , iż system jest projektowany w taki sposób aby przewidzieć wszelkie sytuacje nietypowe i wariantowo określić wymagane informacje tak, aby udział przewoźnika był jak najmniej uciążliwy i czasochłonny. Według deklaracji UTK będzie to rozwiązanie przyjazne dla użytkowników i nie powinno wprowadzać żadnych utrudnień a nawet znaczne ułatwienia w stosunku do obecnej sprawozdawczości a rezultaty będą bardzo korzystne ( bieżąca, online informacja o czasie pracy maszynisty i innych danych związanych z jego osobą).
- pytania dotyczące okresów prowadzenia egzaminów
Uzyskano zapewnienie , że organizator ( UTK) będzie dysponował odpowiednimi środkami technicznymi (symulatory) jak i osobowymi ( egzaminatorzy) tak aby sprawnie przeprowadzić egzaminy, na które zgłoszone będzie zapotrzebowanie. Jednocześnie zakłada się wcześniejsze powiadomienie przewoźników o terminach egzaminów z odpowiednim wyprzedzeniem. Zapewniono, że organizacja pracy UTK umożliwi takie ustalenie terminów, żeby kolejne cykle sesji nie odbywały się zbyt rzadko, przy przewidywanym zapotrzebowaniu obejmującym nawet 1000 egzaminów rocznie.
- Ustalono, że wskazana jest i będzie zrealizowana organizacja dedykowanego spotkania otwartego z przewoźnikami i innymi zainteresowanymi podmiotami w celu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości.
Ponadto dyskutowano o równolegle prowadzonych pracach nad Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ustawa ta jest przygotowywana jako projekt zupełnie odrębny choć oczywiście zapisy obu aktów (zmiany do UoTK i Ustawy o czasie pracy maszynistów) będą zbieżne i ze sobą skorelowane. Projekt Ustawy o czasie pracy maszynistów pojawi się później i będzie poddany konsultacjom w osobnym trybie.