19 lutego 2025 odbyła się w Warszawie kolejna edycja konferencji “Forum Bezpieczeństwa Kolejowego”.
Konferencję otworzył Adrian Furgalski Prezes zarządu ZDG TOR i Przewodniczący Zarządu RBF. Tradycyjnie, jak od wielu lat, ocenę stanu bezpieczeństwa kolejowego w minionym roku omówił dr inż. Ignacy Góra Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Wskazał na fakt, iż mimo pozytywnynie spadajacych wskazników wypadkowosci w 2024 roku na torach zgineło 51 osób. W zdecydowanej wiekszości były to ofiary zadrzeń, za które kolej nie ponosi odpowiedzialności, niemniej należy przedsięwziąć wszelkie działania, aby tych zgonów nie było. Wsród działań wymienił przede wszystkim skuteczny monitoring na przejazdach kolejowo-drogowych, szeroką akcję edukacyjną i odpowiednie planowanie inwestycji.
List Wicepremiera i Ministra Obrony Narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza skierowany do uczestników Forum odczytał przedstawiciel MON.
Nastepnie uczestnicy zostali zaproszeni do wysłuchania debaty otwarcia pod tytułem: “Bezpieczna kolej – bezpieczeństwo militarne Polski”, w której wzieli udział dr Aleksandra Auleytner ( Partner, Kancelaria DZP), Adrian Furgalski (Prezes zarządu Zespół Doradców Gospodarczych TOR), Włodzimierz Kiełczyński (Dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskie Linie Kolejowe), Janusz Malinowski (Prezes zarządu PKP Intercity), Paweł Przyżycki (Prezes zarządu, Hitachi Rail GTS Polska), Rafał Rosiński (Podsekretarz stanu Ministerstwo Cyfryzacji) oraz reprezentujący Ministra Obrony Narodowej generał Edward Gruszka.
W trakcie debaty paneliści zgodnie stwierdzili, ze aspekt militarny w kolejnictwie ma bardzo duże znaczenie o czym świadczy fakt, iż przewozy o charakterze wojskowym w zeszłym roku objęły ok. 1000 uruchomionych pociagów. W dalszej części skupino się na problemach taboru w kontekscie rozwoju transportu i infrastruktury kolejowej jako infrastruktury krytycznej. Mówiono o ochronie przed cyberatakami, systemach ECTS/ERTMS (w szczególnosci zmianach sposobów kontraktowania i kompleksowych zamówień), nadzorze nad ruchem oraz nowych wyzwaniach związanych z korelacją między TSI a systemami sztucznej inteligencji i przepisami NIS-2/ AIACT.
Kolejna debata plenarna poświęcona była tematowi: “Kolej i drogi – czas na wspólne działania w obszarze bezpieczeństwa”. Poruszano w niej szczegółowo wcześniej zasygnalizowane działania dotyczące bezpieczeństwa, przede wszystkim na przejazdach kolejowo-drogowych.
W bardzo ciekawej dyskusji udział wzieli dr inż. Ignacy Góra, Grzegorz Kuczaj (Zastępca dyrektora Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwo Infrastruktury), dr Jakub Majewski (Prezes, Fundacja ProKolej), Tomasz Matuszewski (Sekretarz Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego), Leszek Miętek (Prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych), Adam Wawrzyniak (członek zarządu PKP Intercity) i Piotr Wyborski (prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe).
W dalszej części konferencji odbyły się jeszcze dwie debaty w bardziej szczegółowych obszarach : “Czy kolej jest bezpieczna w cyberprzestrzeni?” oraz “Technologie i produkty na rzecz bezpiecznej kolei”.
W tym roku konferencja zgromadziła najwięcej uczestników w swojej kilkunastoletniej historii a debaty były niezwykle ciekawe także ze względu na wyjatkową aktualność zagadnień w dobie konfliktów zbrojnych i zmian spowodowanych rozwojem rozwiązań informatycznych i sztucznej inteligencji.
RBF objął jak zwykle patronat nad tym wydarzeniem.