19 czerwca 2024 w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się XII Kongres Infrastruktury Polskiej organizowany przez Tor-Konferencje. Tematyka KIP 2024 obejmowała się m.in. efektywność procesu inwestycyjnego w Polsce w nowej rzeczywistości politycznej, znaczenie, rozbudowa i ochrona infrastruktury krytycznej, zrównoważone budownictwo drogowe, ochrona polskiego rynku budownictwa, infrastruktura kolejowa, kadry inżynierskie i cyfryzacja budownictwa czy efektywne i stabilne finansowanie inwestycji.
RBF tradycyjnie objął patronatem wydarzenia kongresowe a Przewodniczący Zarządu RBF Adrian Furgalski otwierał obrady i czynnie uczestniczył w debatach.
Wśród znakomitych gości pojawił się w części otwierającej obrady Wicepremier i Minister Obrony Narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. Podczas wystąpienia zwrócił uwagę na niezwykle istotne dla funkcjonowania państwa znaczenie infrastruktury w tym infrastruktury krytycznej i infrastruktury transportu. Infrastruktura jako gałąź gospodarki i bezpieczeństwa jest dla Rządu priorytetowa. Zapowiedział przyspieszenie prac nad organizacja i finansowaniem transportu a w szczególności transportu kolejowego. Zapowiedział dążenie do zwiększenia udziału inwestorskiego samorządów w inwestycjach infrastrukturalnych.
W debacie otwarcia którą poprowadził red. Łukasz Malinowski wzięli udział Piotr Malepszak – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Jorge Calabuig Ferre, Wiceprezes zarządu, Mostostal Warszawa; Filip Czernicki, Prezes zarządu, Centralny Port Komunikacyjny; Adrian Furgalski, Prezes zarządu, Zespół Doradców Gospodarczych TOR; Ryszard Kaptur, Prezes zarządu, Polbud-Pomorze; Piotr Kledzik, Prezes zarządu, PORR; Jacek Krupiński, Dyrektor budownictwa kolejowego, Strabag; Rafał Leszczyński, Prezes zarządu, Grupa KZN Bieżanów i Maciej Olek członek zarządu, Budimex. Mówcy jednogłośnie stwierdzili, że istnieje wystarczający potencjał wykonawców do realizacji zadań inwestycyjnych i wszyscy są gotowi, jednak wsparcie państwa dla kolejnictwa jest cały czas zbyt słabe zarówno pod względem organizacyjnym jak i finansowym. Mocno skrytykowano tzw. “górki ” i ” dołki” w inwestycjach, niekorzystne relacje związane z porównaniem funduszu drogowego i kolejowego. Dramatycznie wybrzmiał apel o przywrócenie “normalności” do systemu zamówień, odpowiednich nakładów na kolej i uporządkowania działań planistycznych w inwestycjach.
Dalsze debaty w części otwierającej i sesjach równoległych były poświęcone m.in. znaczeniu, rozbudowie i ochronie infrastruktury krytycznej, ekologii, ochronie rynku i certyfikacji, sztucznej inteligencji i cyfryzacji w budownictwie.