13 listopada 2025 w Centrum Nauki Kopernik obyła się kolejna, już 15 edycja Kongresu Kolejowego. Konferencja organizowana przez ZDG TOR przy współpracy z RBF to jedno z najważniejszych, corocznych wydarzeń w branży kolejowej.
W tym roku na Kongresie można było wysłuchać niezwykle ciekawych debat, wziąć udział w kilku, specjalnie na tę okazję przygotowanych wydarzeniach i oczywiście prowadzić ożywione rozmowy kuluarowe, bowiem wśród uczestników pojawili się przedstawiciele władz, zarządów największych spółek, organizacji i ekspertów transportu szynowego. W wielu punktach programu Kongresu wzięło udział ponad 60 prelegentów.
Obrady otworzył Prezes ZDG TOR i jednoczesnie Przewodniczacy Zarzadu RBF Adrian Furgalski.

Następnie głos zabrał Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak, który zapewnił, że transport kolejowy stanowi jeden z najważniejszych priorytetów bieżących prac Rządu i przekazał ważną informację o tym, że prace nad Funduszem Kolejowym dobiegają końca i wreszcie, po latach starań, może on zacząc działać już w 2027 roku.

Tło dla tegorocznych obrad Kongresu nakreślił członek Zarządu TrackTec Krzysztof Niemiec prezentując podsumowanie danych związanych z aktualnym stanem rynku kolejowego “Cele w transporcie – wyzwania przed koleją”.
Po tej części wstępnej przystapiono do realizacji programu Kongresu Kolejowego, który rozpoczął sie od Debaty Otwarcia “Łącząc Europę. Kolej jako kręgosłup integracji transportu w UE” w której wystąpiło 11 panelistów : dr Filip Czernicki, Prezes zarządu, Centralny Port Komunikacyjny, Adrian Furgalski, Prezes zarządu, Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Piotr Kledzik, Prezes zarządu, PORR, Maciej Kliś, Wiceprezes zarządu, Bank Gospodarstwa Krajowego, Rafał Leszczyński, Prezes zarządu, Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe “Bieżanów”, Artur Marcinkiewicz, Prezes zarządu, Zakłady Automatyki Kombud, Artur Popko, Prezes zarządu, Budimex, Joanna Siecińska, Czlonek zarządu, PKP Intercity, Marita Szustak, Prezes, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego & prezes, Track Tec Construction, Wojciech Trojanowski, Członek zarządu, STRABAG, Piotr Wyborski, Prezes zarządu, PKP Polskie Linie Kolejowe a dyskusje poprowadził Łukasz Malinowski.

W dalszej części uczestnicy mieli mozliwość wysłuchania Debaty Strategicznej “Kierunki rozwoju pasażerskiego taboru przyszłości”, w której głos zabierali Alan Beroud, Prezes zarządu, PKP S.A., Paweł Choduń, Wiceprezes zarządu, Medcom, Artur Fryczkowski, Wiceprezes zarządu & dyrektor sprzedaży i rozwoju w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich, ALSTOM Polska, Krzysztof Klimosz, Prezes zarządu, Koleje Śląskie, Paweł Majka, Dyrektor Oddziału Obrót i Zielona Kolej, PGE Energetyka Kolejowa, Tomasz Prejs, Prezes zarządu, Siemens Mobility, Piotr Rachwalski, Członek zarządu, Centralny Port Komunikacyjny, Arkadiusz Świerkot, Członek zarządu, Stadler Polska, Adam Wawrzyniak, Członek zarządu, PKP Intercity, Krzysztof Zdziarski, Prezes zarządu, PESA Bydgoszcz a moderował redaktor Patrycjusz Wyżga.

Patrycjusz Wyżga (dziennikarz, Wirtualna Polska & podcaster, Didaskalia) był także gospodarzem bardzo ciekawego spotkania “jeden na jednego” czyli rozmowy Marcin Horały, Posła na Sejm RP oraz Piotra Malepszaka, Podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury na temat “Szybka kolej w Polsce. Gdzie się różnimy?”

Nastepnie realizowano w ramach dwóch równoległych sesji kolejne debaty : “Strategia i pieniądze: inwestycje z horyzontem 2035″, ” Czas na impet deregulacyjny i sprawną politykę państwa wobec przewozów towarowych” oraz “Odporność infrastruktury, taboru i cyberprzestrzeni” i “Kolej dla pasażera. Jakość, informacja i wiarygodność”.
Oprócz debat w czasie kongresu miały miejsca 4 ciekawe wydarzenia.
Finał konkursu ” „Dworzec Roku 2025” organizowanego przez Fundacje ProKolej.

Finał konkursu “„Zielone Nagrody Kolejowe” organizowanego przez Forum Kolejowe Railway Business Forum i redakcję Rynku Kolejowego.

Podpisanie przez przedstawicieli organizacji branżowych tzw. ” Piątki dla kolejowego transportu towarowego” – zbioru postulatów w formie raportu, mających na celu poprawę trudnej sytuacji, w której znalazł się ten sektor transportu szynowego.


Oprócz tego ogłoszona została bardzo ciekawa inicjatywa związana z powstaniem nowej organizacji “Women in Rail”, która ma za zadanie promocję i wsparcie kobiet związanych z sektorem kolejowym.
