Jak co roku, prowadzone są prace związane z Regulaminem Sieci PKP PLK SA a w tym z Cennikiem obejmującym stawki opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej zarządzanej przez największego polskiego zarządcę. Obecnie dotyczy to stawek które będą obowiązywać od od 11 grudnia 2022. Cennik ten musi uzyskać zatwierdzenie przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Prezes UTK weryfikuje poprawność ustalania i pobierania przez zarządcę opłat za udostępnianie infrastruktury. Projekt cennika zarządcy weryfikowany jest w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników. Prezes UTK może zatwierdzić projekt cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej lub odmówić jego zatwierdzenia.
W ramach konsultacji, do których zaprosił Prezes UTK przed podjęciem decyzji w sprawie zatwierdzenia cennika, Forum Kolejowe Railway Business Forum (RBF) zgłosiło swoją opinię i wynikające z niej postulaty. Wśród kilku ważnych uwag, najistotniejszym spostrzeżeniem RBF jest kwestia zastosowania w projekcie cennika takich mechanizmów, które de facto wprowadzają „tylnymi drzwiami” dodatkową opłatę za używanie peronów, którą kiedyś trzeba było wycofać z cenników w wyniku wyroku TSUE stwierdzającego, że opłata za dostęp do peronów wchodzi w zakres minimalnego pakietu dostępu do infrastruktury kolejowej. Spowoduje to pogorszenie warunków prowadzenia działalności kolejowych przewoźników pasażerskich wpływając na nieuzasadnione zdaniem RBF zwiększenie ich kosztów. Stąd w opinii RBF przesłanej do UTK zawarte zostały postulaty :
1) Wystąpienie do Ministerstwa Infrastruktury o zwiększenie stopnia pokrycia kosztów PKP PLK z budżetu Państwa na rok 2023 o 690 mln zł i skorygowanie stawki S_MK do 5,87 zł/pockm.
2) Niezatwierdzanie cennika w części, w jakiej uzależnia wskaźniki różnicujące stawkę od postojów handlowych w jakiejkolwiek formie, także zaproponowanego w projekcie narzutu zależnego od gęstości postojów.
3) Zlikwidowanie sugestii co do maksymalnej masy pociągów i otwarcie ostatniego przedziału (4800 ton) określającego wskaźnik W_M.
Pełny tekst Opinii RBF można znaleźć TUTAJ : Opinia RBF do UTK cennik 2022
Projekt cennika PKP PLK SA można przeczytać TUTAJ:Zal_9.1_Reg22_23_v1_Cennik1435-projekt_PL